• Tuntikuvaukset

  • Joogastudio Oulun tunnit ovat niin sanottuja drop-in -tunteja, joille kuka tahansa voi tulla milloin tahansa. Tunnit eivät siis ole kausimuotoisia kursseja. Joogastudion tunneille on helppo tulla ja jokaisen lähtötasolle löytyy varmasti sopiva tunti. Huomioithan tuntien haastetasot. Löydät ne jokaisen tunnin kohdalta alla olevista tuntikuvauksista. Lukujärjestykseen ja ilmoittautumiseen pääset täältä.

    Tuntien tasoerot:

    Taso 1: Alkeistason tunti. Tunnille voi osallistua kuka tahansa ilman aiempaa kokemusta joogasta. Sopii kaikille taitotasoille. Riittää, että sinulla on perushallinta kehostasi. Tunti sopii myös jäykille rautakangille.

    Taso 2: Jatkotason tunti. Osallistujalla tulee olla kokemusta joogasta joko joogastudio Oulussa tai muualla. Hallitset perusteita omatoimisesti, etkä enää tarvitse perusteellista ohjausta suorittaaksesi tavallisimpia asanoita ja aurinkotervehdyksiä. Sinulla on myös kehon kannatusta ja tukilihasten hallintaa. Vaihtoehtoisesti sinulla on kokemusta jostain toisesta lajista, jossa kokonaisvaltainen kehontuntemus, kannatus ja liikkuvuus ovat tulleet tutuiksi (esim. tanssi tai voimistelu). Voit tiedustella myös Joogastudio Oululta, mikäli epäilet olisitko valmis tason 2 tunneille.

     

  • Hatha jooga - Taso 1

    Hatha jooga -tunti sopii kaikille. Aiempaa kokemusta joogasta ei tarvita pärjätäkseen tällä tunnilla. Toisaalta jo aktiivisesti joogaa harrastavat saavat tunnilla uusia haasteita. Jokainen tunti on erilainen. Tunnit pitävät sisällään alkulämmittelyn, aurinkotervehdys-liikesarjan, vaihtuvan sarjan joogan asentoja eli asanoita ja loppurentoutuksen. Tunti voi olla oman valinnan mukaan joko virkistävän kevyt tai voimistavan hikinen. Harjoitus lisää kehon tasapainoa, voimaa ja notkeutta. Erityishuomio on vartalon luonnollisen voimakeskuksen löytämisessä. Tunti kehittää erityisesti syviä tukilihaksia ja parantaa sitä kautta selkärangan asentoa ja ryhtiä. Tunnin jälkeen olo on rento ja virkistynyt sekä mieli rauhallisempi. Säännöllisesti tehtynä harjoitus parantaa kehon terveyttä sekä kasvattaa mielen keskittymiskykyä ja itsetuntemusta.

    Harjoitus tehdään yhdessä mutta henkilökohtaiseen ohjaamiseen keskittyen. Asanat opitaan tekemään oikein, jolloin niiden täysi hyöty saavutetaan. Jokainen huomioidaan yksilönä, kehon senhetkiset mahdollisuudet huomioon ottaen.

    Tunti on tason 1 tunti. Tunti pohjautuu voimakkaaseen intialaiseen hatha joogaan, ja sopii aloittelevan joogaharrastajan ensimmäiseksi tunniksi.

     

  • Vaativa hatha jooga - Taso 2

    Vaativa hatha jooga on seuraava taso jo pitempään hatha jooga -tunneilla käyneille. Tunti on tarkoitettu niille, jotka jo sisäistävät hyvin hatha joogan perusasiat aurinkotervehdyksen sekä yleisimmin tunnilla tehtävät asanat. Tunnilla ei enää ohjeisteta perusteisiin vaan keskitytään jatkotason asioihin, kuten lihaskohtaiseen huomiointiin perusasanoissa, haastavampiin jatkotason asanoihin ja jatkotason hengitysharjoituksiin (pranayama).

    Tunti on tason 2 tunti, joten sinulla tulee olla pohjaa joogasta tai muusta lajista, jossa kehonhallinta on jo tullut tutuksi. 

     

  • Aamuflow jooga - Taso 1

    Aamuflow on tehty kehon ja mielen herättämiseen päivää varten. Aamuihin sopivat erityisen hyvin terapeuttiset avaavat liikkeet, herättävät ja aktivoivat asentosarjat sekä erityyppiset aurinkotervehdykset. Tunnilla liikutaan virtaavasti tarkoin suunniteltujen ja tarkkaan ohjattujen asentosarjojen läpi. Tunti sopii eritasoisille harjoittelijoille vasta-alkajista edistyneisiin, jokaiselle tulee tekemistä useiden vaihtoehtojen ja variaatioiden myötä. Voisiko aamu paremmin alkaa? Tämä tunti on monen kestosuosikki.

    Tunti on tason 1 tunti ja sopii kaikille.

     

  • Flow jooga - Taso 1 & 2 (ent. vinyasa flow)

    Flow joogassa (entinen Vinyasa flow) laitat kehosi liikkeeseen, joka vapauttaa mielesi!

    Flow jooga yhdistää virtaavan liikkeen, hengityksen, asanat (asennot) ja keskittymisen. Dynaamisella liikkuvalla tunnilla asanat yhdistetään hengityksen avulla vinyasa-liikesarjalla. Vinyasa lämmittää ja palauttaa kehoa asanoiden välissä. Tunti lisää voimaa, kestävyyttä, notkeutta ja keskittymiskykyä. Jokainen tunti on erilainen ja tunnilla voi olla teema tai aihe, jonka ympäriltä asanat on valittu. Flow jooga hikoiluttaa, energisoi, vapauttaa ja tuo hyvän mielen.

    Flow joogaa on kaksi eri tasoa.

    Flow jooga taso 1 sopii kaikille (myös ensikertalaisille), jotka voivat tehdä normaalia liikuntaa. Tunnilla tehdään esimerkiksi yksittäisiä punnerruksia käsien ja polvien varassa. Tunti on aktivoiva.

    Flow jooga taso 2 tunti sopii joogaa jo pidempään harrastaneille, jotka haluavat kokeilla miten joogasta saadaan virtaavaa. Tunti ei siis sovi aivan aloittelijoille. Tunnilla tehdään muun muassa lankusta alas punnerruksia ja keskikehon tukilihaksia vaativia liikkeitä.

     

  • Syvärentouttava yin jooga - Taso 1

    Syvärentouttava yin jooga on todellista kehon ja mielen tehohoitamista. Syvärentouttava yin jooga on palauttavaa joogaa ja vastakohta aktiiviselle joogalle. Tunnilla ei pyritä keskittymään voimakkaasti vaan antaudutaan harjoitukselle ja samalla vapautetaan kehoa. Liikkeet tehdään hyvin rauhallisesti keskittäen huomio kehon rentouttamisreaktioiden käynnistämiseen. Pitkäkestoisissa asanoissa eli venyttävissä asennoissa viivytään useita minuutteja. Harjoitus poistaa tehokkaasti stressiä ja syväjännitystä. Tunnin jälkeen olo on erityisen rento ja levännyt. Syvärentouttava yin jooga sopii hyvin rauhoittavaksi harjoitukseksi illalla, jos sinulla on vaikeuksia rentoutua päivän kiireistä ennen nukahtamista. Tämä eroaa tavallisesta yin joogasta siinä, ettei tällä tunnilla syvennytä kiinalaisen lääketieteen näkemyksiin meridiaanilinjoista.

    Tunti on tason 1 tunti. Tunti sopii aloittelevan joogaharrastajan ensimmäiseksi tunniksi.

     

  • Yin jooga - Taso 1

    Yin jooga on todellista kehon ja mielen tehohoitamista. Yin jooga on voimakkaasti rauhoittava ja tasapainottava harjoitus, jossa passiivisuus, antautuminen ja rauhallisuus ovat avainasemassa. Tämä harjoitus tasapainottaa hektisen elämämme kiireistä puolta, yangia. Perinteinen yin jooga pohjautuu rauhalliseen joogaan, taolaiseen filosofiaan ja kiinalaiseen lääketieteeseen, joten tunnilla kuulee puhuttavan esimerkiksi meridiaaneista. Pitkäkestoisissa asanoissa eli venyttävissä asennoissa viivytään useita minuutteja, millä on voimakas psykosomaattinen vaikutus. Tunnin jälkeen olo on erityisen rento ja levännyt. Yin jooga sopii hyvin rauhoittavaksi harjoitukseksi illalla, jos sinulla on vaikeuksia rentoutua päivän kiireistä ennen nukahtamista.

    Tunti on tason 1 tunti. Tunti sopii loistavasti myös joogaan tutustujan ensimmäiseksi tunniksi.

     

  • Heat jooga - Taso 1-2

    Heat joogassa tarjotaan kuumuutta ulkoiseen ja sisäiseen kylmyyteen. Intian helteisiin kohoava lämpö (noin 33 astetta) virittää kehon kohti asanaharjoitusta, ja hikeä virtaakin runsaammin kuin normaaleilla tunneilla. Tällä tunnilla tehdään intensiivinen joogasarja tarkoilla linjauksilla. Asanavariaatioita annetaan jokaiselle tasolle. Tunti sopii niin aloittelijoille kuin pidempään jooganneille. Tunnin jälkeen endorfiinit virtaavat ja olo on selkeän tasapainoinen.


    Tunti on tason 1-2 tunti, joka tarkoittaa sitä että tunnilla annetaan vaihtoehtoja sekä aloittelijoille että lisähaastetta kaipaaville.

     

  • Total Reset syvärentoutus - Taso 1

    Total Reset syvärentoutustunnilla päästetään irti pinnistyksistä ja annetaan itsellemme lupa lipua totaalisen rentoutumisen tilaan. Tunnin aluksi tehdään pieni aktivoiva fyysinen harjoitus, joka auttaa päästämään ulos päivän paineet ja valmistaa sekä kehon että mielen syvempään ja miellyttävämpään rentoutumisen kokemukseen. Tunnilla käytetään muun muassa musiikkia ja mielikuvaharjoitteita apuvälineinä matkalla rauhan äärelle.

    Tunti on tason 1 tunti ja sopii kaikille.

     

  • Pranayama, kriya & meditaatio - Taso 1

    Pranayama, kriya ja meditaatio -tunti on syvää pysähtyneisyyden joogaa. Tunti koostuu hatha joogan harjoituksista, joihin ei yleensä törmää tavanomaisilla joogatunneilla. Tunnilla tehdään muun muassa hengitys-, puhdistus-, keskittymis- ja meditaatioharjoituksia, syvärentoudutaan sekä harjoitetaan tietoisuuden kasvattamista.

    Pranayama, kriya ja meditaatio on tason 1 tunti, johon voi osallistua kuka tahansa.