• Tuntikuvaukset

  • Joogastudio Oulun joogatunnit ja muut tunnit ovat niin sanottuja  drop-in -tunteja, joille kuka tahansa voi milloin tahansa tulla mukaan. Tunnit eivät siis ole kausimuotoisia kursseja. Joogastudion tunneille on helppo tulla ja jokaisen lähtötasolle löytyy varmasti sopiva tunti. Huomioithan tuntien haastetasot. Löydät ne jokaisen tunnin kohdalta alla olevista tuntikuvauksista. Lukujärjestykseen ja ilmoittautumiseen pääset täältä. 

    Löydä itselle mielenkiintoinen ja tule kokeilemaan mukaan joukkoomme!

    Tuntien tasoerot:

    Taso 1: Alkeistason tunti. Tunnille voi osallistua kuka tahansa ilman aiempaa kokemusta joogasta. Sopii kaikille taitotasoille. Riittää että sinulla on perushallinta kehostasi. Tunti sopii myös jäykille rautakangille. 

    Taso 2: Alkeisjatkotason tunti. Osallistujalla tulee olla kokemusta joogasta, joko joogastudio Oulussa tai muualla. Hallitset perusteita omatoimisesti, etkä tarvitse enää perusteellista ohjausta suorittaakseen tavallisimpia asanoita ja aurinkotervehdyksiä. Sinulla on myös kehittynyt kehon kannatusta ja tukilihasten hallintaa. Vaihtoehtoisesti sinulla on kokomusta jostain toisesta lajista, jossa kokonaisvaltainen kehontuntemus, kannatus ja liikkuvuus on tullut tutuksi esim. tanssi tai voimistelu. Voit tiedustella myös Joogastudio Oululta, mikäli epäilet olisitko valmis Tason 2 tunneille. 

  • Joogan alkeet - Taso 1

    Joogan alkeet -tunti sopii kaikille. Aiempaa kokemusta joogasta ei tarvita pärjätäksesi tällä tunnilla. Toisaalta jo aktiivisesti joogaa harrastavat saavat tunnilla uusia haasteita nykytilanne huomioiden. Jokainen tunti on erilainen. Tunnit pitävät sisällään alkulämmittelyn aurinkotervehdys-liikesarjan, vaihtuvan sarjan joogan asentoja eli asanoita ja loppurentoutuksen. Tunti voi olla oman valinnan mukaan joko virkistävän kevyt tai hikeä säästämätön. Harjoitus lisää kehon tasapainoa, voimaa ja notkeutta. Erityishuomio on vartalon luonnollisen voimakeskuksen löytämisessä. Tunti kehittää erityisesti syviä tukilihaksia ja parantaa sitä kautta selkärangan asentoa ja ryhtiä. Tunnin jälkeen olo on rento ja virkistynyt sekä mieli rauhallisempi. Säännöllisesti tehtynä harjoitus parantaa kehon terveyttä sekä kasvattaa mielen keskittymiskykyä ja itsetuntemusta. 

    Harjoitus tehdään yhdessä, mutta henkilökohtaiseen ohjaamiseen keskittyen. Asanat opitaan tekemään oikein ja niiden täysi hyöty saavutetaan. Jokainen huomioidaan yksilönä, kehon senhetkiset mahdollisuudet mielessä pitäen.

    Tunti on Taso 1 tunti. Tunti pohjautuu voimakkaaseen intialaiseen hatha-joogaan.

    Tee keholle ja mielelle palvelus ja tule tälle tunnille!

  • Voimakas hathajooga - Taso 2

    Voimakas hathajooga on seuraava taso jo pitempään Joogan Alkeet tunneilla käyneille. Tunti on tarkoitettu niille, jotka jo sisäistävät hyvin Joogan Alkeet tunnin perusasiat aurinkotervehdyksen ja yleisimmin tunnilla tehtävät asanat. Tunnilla ei enää ohjeisteta Alkeet tason perusasioihin vaan keskitytään jatkotason asioihin kuten lihaskohtainen huomiointi perusasanoissa, haastavammat jatkotason asanat ja jatkotason hengitysharjoitukset (pranayama). 

    Tunti on tason 2 tunti. 

  • Aamuflow jooga - Taso 1

    Aamuflow on tehty kehon ja mielen herättämiseen päivään. Aamuihin sopivat erityisen hyvin terapeuttiset avaavat liikkeet, herättävät ja aktivoivat asentosarjat sekä erityyppiset aurinkotervehdykset. Tunnilla liikutaan virtaavasti tarkoin suunniteltujen ja pilkun tarkkaan ohjattujen asentosarjojen läpi. Tunti sopii eri tasoisille harjoittelijoille vasta-alkajista edistyneisiin, jokaiselle tulee tekemistä useista vaihtoehdoista valiten omien valmiuksien mukaan. Voisiko aamu paremmin alkaa? Tämä tunti on monen kestosuosikki.

    Tunti on Taso 1 tunti.

    Good morning sunshine! 

  • Flow jooga - Taso 1 & 2 (ent. vinyasa flow)

    Flow joogassa (entinen Vinyasa flow) laitat kehosi liikkeeseen, joka vapauttaa mielesi!

    Flow jooga yhdistää virtaavan liikkeen, hengityksen, asanat (asennot) ja keskittymisen. Dynaamisella liikkuvalla tunnilla asanat yhdistetään hengityksen avulla vinyasa-liikesarjalla. Vinyasa lämmittää ja palauttaa kehoa asanoiden välissä. Tunti lisää voimaa, kestävyyttä, notkeutta ja keskittymiskykyä. Jokainen tunti on erilainen ja tunnilla voi olla teema tai aihe jonka ympäriltä asanat on valittu. Flow jooga hikoiluttaa, energisoi, vapauttaa ja tuo hyvän mielen. 

    Flow joogaa on kaksi eri tasoa.

    Flow jooga Taso 1 sopii kaikille (myös ensikertalaisille), jotka voivat tehdä normaalia liikuntaa. Tunti on liikkuva ja tunnilla tehdään esimerkiksi yksittäisiä punnerruksia käsien ja polvien varassa. Tunti on aktivoiva. 

    Flow jooga Taso 2 tunti ei sovi ihan aloittelijoille. Tunti sopii hyvin joogan alkeissa jo pitempään käyneille harrastajille, jotka haluavat kokeilla miten joogasta saadaan virtaavaa. Flow sopii myös aloittelijoille, mikäli heillä on kokonaisvaltainen perushallinta kehon käytöstä muiden liikuntaharrastusten kautta. Tunnilla tehdään muun muassa lankusta alas punnerruksia ja keskikehon tukilihaksia vaativia liikkeitä.

  • Syvärentouttava Yin jooga - Taso 1

    Syvärentouttava Yin jooga on todellista kehon ja mielen tehohoitamista. Syvärentouttava jooga on palauttavaa joogaa ja vastakohta aktiiviselle joogalle. Tunnilla ei pyritä keskittymään voimakkaasti vaan antaudutaan harjoitukselle ja vapautetaan kehoa. Liikkeet tehdään hyvin rauhallisesti keskittäen huomio kehon rentouttamisreaktioiden käynnistämiseen. Pitkäkestoisissa asanoissa eli venyttävissä asennoissa viivytään useita minuutteja. Harjoitus poistaa tehokkaasti stressiä ja syväjännitystä. Tunnin jälkeen olo on erityisen rento ja levännyt. Syvärentouttava jooga sopii hyvin rauhoittavaksi harjoitukseksi illalla, jos sinulla on vaikeuksia rentoutua päivän kiireistä ennen nukahtamista.

    Tunti on Taso 1 tunti.

    Anna erityishoitoa itsellesi tällä tunnilla!

  • Yin & Yang jooga - Taso 1

    Yin & Yang jooga yhdistää yin-joogan rauhalliset asanat ja aktiivisemman flow-joogan virtaavuuden toisiaan tasapainottavaksi kokonaisuudeksi. Tunti yhdistää molemmista tyyleistä parhaat puolet. Ensin tunnilla tehdään lämmittävää aktiivista ja voimakkaampaa joogaa, jonka jälkeen seuraa rauhoittava yin-osuus. Yin-osuudessa tehdään yin-joogan tyylisesti rauhallisesti ja pitkään viipyen asanoita koko kehoa samalla rentouttaen sekä jännitystä vapauttaen. Yhteisvaikutuksena lopputuloksena tähtäimessä on euforinen ja vapautunut rauhallinen olo niin kehossa kuin mielessäkin.

    Tunti on Taso 1 tunti. 

  • Kundaliinijooga - Taso 1

    Kundaliinijoogaa Yogi Bhajanin opetusten mukaan kutsutaan myös tietoisuuden joogaksi. Se on tuhansia vuosia vanhoista joogaperinteistä meidän aikaamme tuotu tekniikka, jonka tavoitteena on auttaa jokaista tulemaan todelliseksi omaksi itsekseen. 

    Harjoituksessa yhdistyvät asanat eli fyysiset harjoitukset, hengitys eli pranayama, käsien vaikuttavat asennot eli mudrat, energiaa ja elinvoimaa ohjailevien vartalon lukkojen eli bandhojen käyttö, syvä rentoutuminen ja meditaatio sekä äänen käyttö mantroissa. Keho notkistuu ja voimistuu, mieli saa lepoa ja rauhaa. Kundaliinijooga myös vahvistaa hermostoa ja tasapainottaa hormonitoimintaa.

    Tunti on tason 1 tunti. Ei sovellu raskauden aikana. Aiempaa kokemusta joogasta ei tarvita.

  • Syvärentoutus + Gong Spa - Taso 1

    Syvärentoutus + Gong Spa yhdistää paljon tykättyjä osioita jooga- ja meditaatioharjoituksista nautinnolliseksi kehoa syvärentouttavaksi ja mieltä vapauttavaksi kokonaisuudeksi. Tunnilla tehdään alkuun rentouttavia helppoja asanoita ja liikkeitä, sitten rauhoittavia hengitysharjoituksia, lyhyt meditaatio, ohjattu syvärentoutus ja kunnon gongi-kylpy. Tämä on miniretriitti ja mielen loma keskellä kiireistä viikkoa. Uudelleen käynnistä itsesi tässä syvärentouttavassa tuokiossa nykymaailman haipakan keskellä. 

    Tunti on tason 1 tunti.